Leerdoelen
In deze Leerdoelentabel kun je meteen doorklikken naar de materialen die bij het leerdoel horen.
Voor het arrangeren van een workshop of les kun je het Workshopontwerpformulier Informatievaardigheden gebruiken.
Fase |
Leerdoel |
Voorkennis |
Kan voorkennis activeren en bepalen welke (aanvullende) informatie nodig is |
Kan potentiële informatiebronnen identificeren (Google, Wikipedia, | |
Definiëren |
Kan onderwerp formuleren (sleutelbegrippen, termen) |
Kan een onderzoeksvraag vertalen naar een literatuurvraag | |
Kan onderwerp afbakenen | |
Kan hoofd- en deelvragen formuleren | |
Kan een overzicht maken van zoektermen (synoniemen, gerelateerde termen) | |
Stelt een zoekplan op (waar zoeken en hoe aanpakken) | |
Zoeken |
Kan de beste zoekmethode bepalen (sneeuwbal etc) |
Formuleert een zoekstrategie (Booleaans, trunceren) | |
Verzamelt informatie op verschillende manieren (verschillende informatiebronnen) | |
Maakt gebruik van geavanceerde zoekopties van een databank | |
Kan informatie vastleggen en beheren (referentiesoftware) | |
Selecteren en beoordelen |
Kan hoofdlijnen destilleren |
Kan evalueren met vooropgestelde criteria | |
Kan tegenstrijdigheden en nieuwe aspecten onderkennen | |
Kan informatie beoordelen op betrouwbaarheid/bruikbaarheid | |
Verwerken |
Kan informatie verwerken tot een nieuw product of presentatie |
Onderkent en eerbiedigt de richtlijnen voor informatiegebruik | |
Kan een literatuurlijst samenstellen | |
Kan een bronvermelding opnemen in een lopende tekst | |
Presenteren |
Kan een voor het onderwerp geschikte presentatievorm kiezen |
Weet het product effectief te verspreiden | |
Evalueren |
Kan proces en product evalueren |